4 snabba tips för dig som vill börja träna – Lina Spansk

Lina Spansk

4 snabba tips för dig som vill börja träna

Idag är det verkligen vår i luften. Stockholm bjuder på 5 grader varmt och strålande sol, ÄNTLIGEN! 🙂

Detta är årstiden som vi alla gått och längtat efter de senaste månaderna. Snart, snart, snaaaaart är det vår. Man känner sig piggare på morgonen när man vaknar upp till ljuset, och det är en underbar känsla att lämna jobbet när solen fortfarande lyser! Det är oftast nu man också kommer på att man ska sätta igång med träningen! Är du en av dom? Då har jag lite snabba tips:

  1. Sätt upp tre mål med din träning. Två kortsiktiga och ett långsiktigt.
    Vi alla är olika och har olika mål. Ta dig därför lite tid och måla upp en bild av vilka tre mål som betyder mest för dig och din träningen. Det kan vara vad som helst. – Jag vill klara springa milen under 50 min, jag vill ha större axlar, jag vill kunna komma i mina favorit jeans igen, vad som helst! Men, se till att ett utav dom är ett långsiktigt mål, inte någonting du måste lyckas med innan sommaren. Vi vill alltid ha ett mål att sträva efter, detta får oss att fortsätta hålla i träningen även efter att vi lyckats med våra kortsiktiga mål.
  2. Planera din träning
    Allting blir mycket lättare med en plan. Planera din träning inför de kommande veckorna. Sätt upp en plan för 1 till 3 månader framåt hur din träning ska se ut. Om du saknar inspiration eller inte vet vart du ska börja, ta hjälp av en PT eller någon annan som kan hjälpa dig planera din träning.
  3. Variera din träning
    Se till att hitta variation i din träning. Att göra samma sak dag ut och dag in är oftast inte inspirerade under en lång tid. Se därför till att hitta variationer i din träning. Kroppen är lurig, den vänjer sig lätt om den utsätts för samma typ av träning dag in och dag ut. Så se till att överraska den med nya infallsvinklar då och då för snabbare resultat.
  4. Skapa en träningsdagbok
    Skriv ner hur din träning går, vilka vikter du använder och hur många reps och sets du utför varje pass. När man inte ha en PT eller coach som hjälper en med träningen kan en träningsdagbok vara en bra koll för en själv! Hur utvecklas jag? Blir jag starkare, snabbare? Det är alltid lätt att vara självkritisk, man tror sällan att det hänt någonting, men ser man tillbaka på vart man började så inser man att det händer en hel del, varje månad!

Hoppas dessa fyra tips gav er några ideér och gör det lite lättare att börja. Tre veckor är det som krävs, sen har du fått in det som en rutin. 21 dagar – det känns väl ändå överkomligt va? 😀

Och kanske det viktigare, kom ihåg att ge dig själv cred när du lyckas med dina mål, kortsiktiga som långsiktiga!

Kram!

Skapa en blogg på LOPPI.se du också, klicka här!

Kommentarer

Kommentera

Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i vår integritetspolicy.